En markedsplan fokuserer på bedriftens oppmerksomhet mot kunder og er en plan for ekstern kommunikasjon og hvordan selskapets produkter skal markedsføres, samt for gjennomføring av de ulike markedsaktivitetene. Følgende faktorer bør inngå i en markedsplan a. Markedsundersøkelse/analyse for å avdekke kundens behov b. Gjennomgang av trender c. Definering av målgruppe/målmarked d. Utarbeide en markedsstrategi e. Annonseringsplan f. Prising av produkt g. Styring og kontroll av markedsplanen Under går vi mer inn i hvert av punktene. Trykk på hvert av de for å gå direkte til innholdet.
Markedsplan
NAVIGASJON
SOSIAL
KONTAKT e: info@sw.no
Copyright © 2022 Allthegoodies.com
a. Markedsundersøkelse/analyse for å avdekke kundens behov (Markedsanalysen er gjennomgått i modulen Marked og konkurrranse) En markedsanalyse er å hente inn informasjon om et bestemt marked for deretter beslutte hva som er en realistisk målsetting for salg av selskapets produkter eller tjenester. Ved å analysere disse dataene utarbeides markedsplan som inneholder bedriftens fremgangsmåter for å nå målet. Definering av målmarkedet er en av hovedhensiktene med en markedsanalyse. En effektiv markedsplan avhenger av en klar og konsis definisjon av bedriftens målgruppe og kunder. I praksis gjennomføres en markedsanalyse ved å systematisk samle inn, analysere og tolke data som vedrører selskapets marked, kunder og konkurrenter: Hvem er kundene, hva ser de etter, hvilken type mennesker? Hvor ofte foretas kjøp? Når kjøper kundene? Modeller, design, farger, smak? Hvorfor kjøper kundene av bedriften? Styrken til eget produkt? Annonseringsmedium? Konkurrenter (Hvem? Hva gjør de?)
b. Gjennomgang av trender Skift i alder, inntekt, utdannelse, rasesammensetning kan medføre enorm påvirkning på bedrifter og deres kunder, samt måten å drive forretning på. Det er viktig for bedriften å oppdage signifikante trender. Dette kan gjøres ved å: lese så mange (utenlandske) publikasjoner som mulig se på f.eks de ti mest populære TV-program se de mest populære filmene på kino når de kommer snakke med så mange kunder som mulig i løpet av et år kjøpe rapporter fra såkalte trendanalysebyråer snakke med trendsettere, snakke med ungdommer i miljøer som er opptatt av trender se på trendutvikling i andre land, f.eks land som ligger litt foran i løypen. (Eks. USA, England, Sverige, Danmark, Frankrike, Italia) Bør så med basis i disse lage en liste over hovedtrender som er oppdaget og beskrive hvor godt egne produkter passer til disse. Eksempler på trender: Endret familiemønster - Urbanisering - folk flytter til de store byene - Økning i nisjer for både luksus og rabattvarer - Lavpriskjedene (Rema, Rimi) Markedsundersøkelsen og trendanalysen danner grunnlaget for definering av målmarkedet, annonseringsplanen og prisingen av produktet
Mange bedrifter lar vær å gjennomføre en markedsundersøkelse. De vanligste unnskyldningene for dette er at de har for dårlig tid, det finnes ikke nok kunnskap i bedriften til å gjennomføre en analyse, det er for dyrt eller resultatene som oppnås er upraktiske og ikke kan brukes. Resultatet av slike holdninger er at man ender opp med en feiltilpassende markedsstrategier. Dette kan føre til at man for eksempel ender opp med en dårlig lokalisering, har bygget opp et galt produktsortiment, opererer med feile priser osv.
MANGEL PÅ MARKEDSANALYSE
c. Definering av målgruppe/målmarked Definering av målmarkedet er en av hovedhensiktene med en markedsanalyse. En effektiv markedsstrategi avhenger av en klar og konsis definisjon av bedriftens målgruppe og kunder. Før man kan definere målmarkedet, bør man ha oversikt over hvor konkurransekraftig bedriften er.
For å utvikle konkurransefortrinn, bør en fokusere på følgende kilder: 1. Kunden: Hvordan er kundeforholdet? Et dårlig kundeforhold kan føre til store kostnader og tap. Å skaffe nye kunder koster mye mer enn å beholde eksisterende. Kunder kan beholdes ved å hele tiden ha full fokus på overlegen kundeservice, bedriften bør oppfordre kunder til å klage når dette er nødvendig. Har man en misfornøyd kunde, må problemet rettes opp igjen med en gang. Opplæring av kundebehandlere er viktig, man må være veldig nøye med hvem som skal representere bedriften overfor kundene. En god ide er derfor å belønne ansatte som gir kundene god service. 2. Kvalitet: Bedriften må satse på kvalitet i både produkter og service. Det er viktig å se verden fra kundenes øyne og få frem deres behov og preferanser. Egne produkter bør analyseres med hensyn til pålitelighet, holdbarhet, bruker- vennlighet, merkenavn og pris. Kvalitetskontroll må bygges inn i hele prosessen/verdikjeden. Langtidsavtaler med gode leverandører bør etableres. Opplæring av ansatte er helt nødvendig. 3. Oppmerksomhet på bekvemmelighet. For å kapre og beholde kunder bør man fokusere på lokalisering, lett tilgang til varene, åpningstider, levering, betalingsløsninger, hurtig, effektiv og pålitelig gjennomføring av forretningstransaksjoner. 4. Innovasjon: Innovasjon i bedriften er nøkkelen til fremtidig suksess.
KONKURRANSEFORTRINN (Hentet fra modulen Marked og konkurranse)
Når virksomhetens konkurransefortrinn er analysert og kartlagt, må man se på hvem som er de viktigste kundene. I hvilke markeder vil bedriftens produkter selge best. Hvor kan man få best resultater? Dette har man funnet svar på i modulen Marked og Konkurranse
d. Utarbeide en markedsstrategi Med grunnlaget fra markedsanalysen, produktegenskapene, aktuelle trender som gjelder og definisjonen av relevante målgrupper må det utarbeides en plan for hvordan man på best mulig måte kan fortelle om produktene til demest aktuelle målgruppene, slik at de får interesse for og kjøper produktet. Man må spille på både trender og produktegenskapene og hvordan de passer godt for målgruppen. Hva skal kommuniseres om produkt(ene) til markedet? Hvilket inntrykk av produktet har vi til hensikt å formidle, hvilken nytte og verdi kan kundene oppnå ved dette produktet Hvilken kundegruppe velger man å nå først? Viktige kjennetegn ved disse? Hvordan treffer man best målgruppen; hvor er de, hva leser de, hvem snakker de med, hvem følger de på sosiale medier (hvis de gjør dette), hvem vil de høre på, hvem vil de etterligne Hvordan skal de nås? Hvilke annonsemedium skal velges. Se oversikten over ulike kanaler til høyre. Hvilket “språk” skal de henvendes med? Risikerer man å være for døv eller kul i forhold til målgruppen? Imagebygging, er dette noe de må ha? Kan man spille på status og prestisje, gi produktet til kjendiser og sørge for at de blir avbildet Må man gå veien via influensere eller er dette på vei ut Hvordan skal markedsstrategien organiseres? Hva er tidsrammen, tidspunkt (når), kanaler, ansvar etc. Det er viktig å gjøre et solid arbeid her og så teste det ut på en liten gruppe innen målgruppen, for å se om et fungerer eller eventuelt justere før man går fullt ut i markedet.
e. Annonseringsplan Mål med annonsering Informere (produkter, priser, egenskaper slik at kundene kan sammenlikne) Overtale (slik at kundene kjøper eget produkt) Påminne Influere oppfatning (forbedre selskapets omdømme) Nesten alle annonser er en sammensetning av punktene over Med bakgrunn i markedsstrategien skal man nå sette sammen en annonseringsplan. Viktige stikkord her: Hvilken type kampanje: Hvilket trykk ønsker man, mye informasjon ut i mange kanaler en liten stund eller jevn annonsering i noen kanaler over en lang periode Hvor stort er budsjettet for kampanjen Hva gjør konkurrentene. Har man kartlagt hvor og hvordan de annonserer, skal man følge de eller gjøre noe helt annet? Valg av medium (Minner om oversikten til over, hvilke av disse skal velges) Sammensetning av de ulike kanalene - hvor stor del av budsjettet skal benyttes i hver av de utvalgte kanalene?
f. Prising av produkt Prisingsstrategi er beskrevet i modulen SALG. Det vi ønsker å trekke ut av denne analysen er: Produktenes utsalgspris - priser fastsatt under prissetting av de ulike produktene (Angi for alle aktuelle produkter) Hvilke priser opererer konkurrentene med? Er det rom for å endre prisen underveis, for evt å møte konkurranse? Finnes det noen rabattordninger
TIL STRATEGISK AGENDA Har virksomheten utarbeidet en markedsplan med full oppmerksomhet mot kunder med hensyn til ekstern kommunikasjon og hvordan produktene skal markedsføres, samt en plan for gjennomføring av de ulike markedsaktivitetene.
Bra på dette området.
Må følges opp. List opp og prioriter.
Mangler, må gjøres noe med straks. List opp og prioriter..
TV YouTube Radio Podcasts Bruk av sosiale medier (Facebook, Twitter, linkedIn, Instagram, Flickr, osv) Internett - nettreklame (annonsering på nettsteder med høy trafikk (eks nettaviser, tema-nettsteder), bruk av Google Ad-words) Sponsing av influencere og bloggere, få omtale Aviser Ukeblader Fagtidsskrifter Telefonsalg Direct Marketing Boards Flyers Redaksjonell omtale Events Kampanjer Konkurranser Sponsing av arrangementer Messer Utlevering av vareprøver Produktplassering (TV, film, artikler) SMS kampanjer E-mail (NB! Spam-problematikk) Bevisst bruk av jungeltelegraf (videresending av mail) Web-baserte nyhetsbrev
Hvor og hvordan skal man markedsføre bedriftens produkter/tjenester ?
KARTLEGGING - MARKEDSPLAN Scan QR koden med din mobil eller trykk på linken under for å åpne kartleggingsverktøyet og fyll inn dette. Alle deltakere fyller ut hver sin, slik at ulike oppfatninger kan kartlegges. Bruk så dette arbeidet til å utarbeide strategisk agenda for dette emnet.
Alle verktøy og analysemodeller i dette verktøyet er tilgjengelig for abonnementer av denne tjenesten og kan lastes ned ved innlogging. For å tegne abonnement, trykk her for mer informasjon.
Eller fyll inn skjemaet under - resultatene samles i en Microsoft Forms løsning som nullstilles etter endt “runde” i Strategi360-rommet eller med aktuell kunde.
Denne avklaringen benyttes senere når strategisk agenda for hele Markedsføringsmodulen utarbeides og senere benyttes i virksomhetens helhetlige strategiprosess. Bruk kartleggingsverktøyet under.
Strategi 360 krever større plass en en mobil på høykant. Snu mobilen horisontalt for tilgang