En markedsplan fokuserer på bedriftens oppmerksomhet mot kunder og er en plan for ekstern
kommunikasjon og hvordan selskapets produkter skal markedsføres, samt for gjennomføring av de
ulike markedsaktivitetene. Følgende faktorer bør inngå i en markedsplan
a. Markedsundersøkelse/analyse for å avdekke kundens behov
b. Gjennomgang av trender
c. Definering av målgruppe/målmarked
d. Utarbeide en markedsstrategi
e. Annonseringsplan
f. Prising av produkt
g. Styring og kontroll av markedsplanen
Under går vi mer inn i hvert av punktene. Trykk på hvert av de for å gå direkte til innholdet.
Markedsplan
Copyright © 2022 Allthegoodies.com
a. Markedsundersøkelse/analyse for å avdekke kundens behov
(Markedsanalysen er gjennomgått i modulen Marked og konkurrranse)
En markedsanalyse er å hente inn informasjon om et bestemt marked for deretter beslutte hva som
er en realistisk målsetting for salg av selskapets produkter eller tjenester. Ved å analysere disse
dataene utarbeides markedsplan som inneholder bedriftens fremgangsmåter for å nå målet.
Definering av målmarkedet er en av hovedhensiktene med en markedsanalyse. En effektiv
markedsplan avhenger av en klar og konsis definisjon av bedriftens målgruppe og kunder.
I praksis gjennomføres en markedsanalyse
ved å systematisk samle inn, analysere og
tolke data som vedrører selskapets marked,
kunder og konkurrenter:
•
Hvem er kundene, hva ser de etter,
hvilken type mennesker?
•
Hvor ofte foretas kjøp?
•
Når kjøper kundene?
•
Modeller, design, farger, smak?
•
Hvorfor kjøper kundene av bedriften?
•
Styrken til eget produkt?
•
Annonseringsmedium?
•
Konkurrenter (Hvem? Hva gjør de?)
b. Gjennomgang av trender
Skift i alder, inntekt, utdannelse, rasesammensetning kan medføre enorm påvirkning på bedrifter og
deres kunder, samt måten å drive forretning på. Det er viktig for bedriften å oppdage signifikante
trender. Dette kan gjøres ved å:
•
lese så mange (utenlandske) publikasjoner som mulig
•
se på f.eks de ti mest populære TV-program
•
se de mest populære filmene på kino når de kommer
•
snakke med så mange kunder som mulig i løpet av et år
•
kjøpe rapporter fra såkalte trendanalysebyråer
•
snakke med trendsettere, snakke med ungdommer i miljøer som er opptatt av trender
•
se på trendutvikling i andre land, f.eks land som ligger litt foran i løypen. (Eks. USA, England,
Sverige, Danmark, Frankrike, Italia)
Bør så med basis i disse lage en liste over hovedtrender som er oppdaget og beskrive hvor godt
egne produkter passer til disse.
Eksempler på trender: Endret familiemønster - Urbanisering - folk flytter til de store byene - Økning i
nisjer for både luksus og rabattvarer - Lavpriskjedene (Rema, Rimi)
Markedsundersøkelsen og trendanalysen danner grunnlaget for definering av målmarkedet,
annonseringsplanen og prisingen av produktet
Mange bedrifter lar vær å gjennomføre en
markedsundersøkelse. De vanligste
unnskyldningene for dette er at de har for dårlig
tid, det finnes ikke nok kunnskap i bedriften til å
gjennomføre en analyse, det er for dyrt eller
resultatene som oppnås er upraktiske og ikke
kan brukes.
Resultatet av slike holdninger er at man ender
opp med en feiltilpassende markedsstrategier.
Dette kan føre til at man for eksempel ender opp
med en dårlig lokalisering, har bygget opp et galt
produktsortiment, opererer med feile priser osv.
MANGEL PÅ MARKEDSANALYSE
c. Definering av målgruppe/målmarked
Definering av målmarkedet er en av hovedhensiktene med en markedsanalyse. En effektiv
markedsstrategi avhenger av en klar og konsis definisjon av bedriftens målgruppe og kunder. Før
man kan definere målmarkedet, bør man ha oversikt over hvor konkurransekraftig bedriften er.
For å utvikle konkurransefortrinn, bør en fokusere på følgende kilder:
1. Kunden:
Hvordan er kundeforholdet? Et dårlig kundeforhold kan føre til store kostnader og tap. Å skaffe nye kunder koster
mye mer enn å beholde eksisterende. Kunder kan beholdes ved å hele tiden ha full fokus på overlegen
kundeservice, bedriften bør oppfordre kunder til å klage når dette er nødvendig. Har man en misfornøyd kunde, må
problemet rettes opp igjen med en gang. Opplæring av kundebehandlere er viktig, man må være veldig nøye med
hvem som skal representere bedriften overfor kundene. En god ide er derfor å belønne ansatte som gir kundene
god service.
2. Kvalitet:
Bedriften må satse på kvalitet i både produkter og service. Det er viktig å se verden fra kundenes øyne og få frem
deres behov og preferanser. Egne produkter bør analyseres med hensyn til pålitelighet, holdbarhet, bruker-
vennlighet, merkenavn og pris. Kvalitetskontroll må bygges inn i hele prosessen/verdikjeden. Langtidsavtaler med
gode leverandører bør etableres. Opplæring av ansatte er helt nødvendig.
3. Oppmerksomhet på bekvemmelighet.
For å kapre og beholde kunder bør man fokusere på lokalisering, lett tilgang til varene, åpningstider, levering,
betalingsløsninger, hurtig, effektiv og pålitelig gjennomføring av forretningstransaksjoner.
4. Innovasjon:
Innovasjon i bedriften er nøkkelen til fremtidig suksess.
KONKURRANSEFORTRINN (Hentet fra modulen Marked og konkurranse)
Når virksomhetens konkurransefortrinn er analysert og kartlagt, må man se på hvem som er de
viktigste kundene. I hvilke markeder vil bedriftens produkter selge best. Hvor kan man få best
resultater? Dette har man funnet svar på i modulen Marked og Konkurranse
d. Utarbeide en markedsstrategi
Med grunnlaget fra markedsanalysen,
produktegenskapene, aktuelle trender som gjelder og
definisjonen av relevante målgrupper må det utarbeides
en plan for hvordan man på best mulig måte kan
fortelle om produktene til demest aktuelle
målgruppene, slik at de får interesse for og kjøper
produktet. Man må spille på både trender og
produktegenskapene og hvordan de passer godt for
målgruppen.
•
Hva skal kommuniseres om produkt(ene) til
markedet? Hvilket inntrykk av produktet har vi til
hensikt å formidle, hvilken nytte og verdi kan
kundene oppnå ved dette produktet
•
Hvilken kundegruppe velger man å nå først?
Viktige kjennetegn ved disse?
•
Hvordan treffer man best målgruppen; hvor er
de, hva leser de, hvem snakker de med, hvem
følger de på sosiale medier (hvis de gjør dette),
hvem vil de høre på, hvem vil de etterligne
•
Hvordan skal de nås? Hvilke annonsemedium
skal velges. Se oversikten over ulike kanaler til
høyre.
•
Hvilket “språk” skal de henvendes med? Risikerer
man å være for døv eller kul i forhold til
målgruppen?
•
Imagebygging, er dette noe de må ha?
•
Kan man spille på status og prestisje, gi produktet
til kjendiser og sørge for at de blir avbildet
•
Må man gå veien via influensere eller er dette på
vei ut
•
Hvordan skal markedsstrategien organiseres?
•
Hva er tidsrammen, tidspunkt (når), kanaler,
ansvar etc.
Det er viktig å gjøre et solid arbeid her og så teste det ut
på en liten gruppe innen målgruppen, for å se om et
fungerer eller eventuelt justere før man går fullt ut i
markedet.
e. Annonseringsplan
Mål med annonsering
•
Informere (produkter, priser, egenskaper slik at kundene kan sammenlikne)
•
Overtale (slik at kundene kjøper eget produkt)
•
Påminne
•
Influere oppfatning (forbedre selskapets omdømme)
Nesten alle annonser er en sammensetning av punktene over
Med bakgrunn i markedsstrategien skal man nå sette sammen en annonseringsplan. Viktige stikkord
her:
•
Hvilken type kampanje: Hvilket trykk ønsker man, mye informasjon ut i mange kanaler en liten
stund eller jevn annonsering i noen kanaler over en lang periode
•
Hvor stort er budsjettet for kampanjen
•
Hva gjør konkurrentene. Har man kartlagt hvor og hvordan de annonserer, skal man følge de
eller gjøre noe helt annet?
•
Valg av medium (Minner om oversikten til over, hvilke av disse skal velges)
•
Sammensetning av de ulike kanalene - hvor stor del av budsjettet skal benyttes i hver av de
utvalgte kanalene?
f. Prising av produkt
Prisingsstrategi er beskrevet i modulen SALG. Det vi ønsker å trekke ut av denne analysen er:
•
Produktenes utsalgspris - priser fastsatt under prissetting av de ulike produktene (Angi for alle
aktuelle produkter)
•
Hvilke priser opererer konkurrentene med?
•
Er det rom for å endre prisen underveis, for evt å møte konkurranse?
•
Finnes det noen rabattordninger
TIL STRATEGISK AGENDA
Har virksomheten utarbeidet en markedsplan med full oppmerksomhet mot kunder med
hensyn til ekstern kommunikasjon og hvordan produktene skal markedsføres, samt en plan
for gjennomføring av de ulike markedsaktivitetene.
Bra på dette området.
Må følges opp. List opp og prioriter.
Mangler, må gjøres noe med straks. List opp og prioriter..
•
TV
•
YouTube
•
Radio
•
Podcasts
•
Bruk av sosiale medier (Facebook, Twitter,
linkedIn, Instagram, Flickr, osv)
•
Internett - nettreklame (annonsering på
nettsteder med høy trafikk (eks nettaviser,
tema-nettsteder), bruk av Google Ad-words)
•
Sponsing av influencere og bloggere, få
omtale
•
Aviser
•
Ukeblader
•
Fagtidsskrifter
•
Telefonsalg
•
Direct Marketing
•
Boards
•
Flyers
•
Redaksjonell omtale
•
Events
•
Kampanjer
•
Konkurranser
•
Sponsing av arrangementer
•
Messer
•
Utlevering av vareprøver
•
Produktplassering (TV, film, artikler)
•
SMS kampanjer
•
E-mail (NB! Spam-problematikk)
•
Bevisst bruk av jungeltelegraf
(videresending av mail)
•
Web-baserte nyhetsbrev
Hvor og hvordan skal man markedsføre
bedriftens produkter/tjenester ?
KARTLEGGING - MARKEDSPLAN
Scan QR koden med din mobil eller trykk på linken under for
å åpne kartleggingsverktøyet og fyll inn dette. Alle deltakere
fyller ut hver sin, slik at ulike oppfatninger kan kartlegges.
Bruk så dette arbeidet til å utarbeide strategisk agenda for
dette emnet.
Alle verktøy og analysemodeller i dette verktøyet er tilgjengelig for abonnementer av
denne tjenesten og kan lastes ned ved innlogging. For å tegne abonnement, trykk her for
mer informasjon.
Eller fyll inn skjemaet under - resultatene samles i en Microsoft Forms løsning som
nullstilles etter endt “runde” i Strategi360-rommet eller med aktuell kunde.
Denne avklaringen benyttes senere når strategisk agenda for hele Markedsføringsmodulen utarbeides og senere
benyttes i virksomhetens helhetlige strategiprosess. Bruk kartleggingsverktøyet under.