Å finne frem til riktig pris for et produkt er krevende. Hovedpremisset er enkelt og bygger på
Bedriftsforutsetningen vi introduserte i modulen Presentasjon av virksomheten: Selge en vare eller
tjeneste for mer enn det koste å lage den (P>K).
Det er lite hensiktsmessig å sette prisen for høyt og risikere at ingen kjøper produktet (pristaket er
gitt av kundene). Det er også lite gunstig å selge et godt produkt for billig (prisgulv – gitt av
selskapets kostnadsstruktur). De fleste undersøker priser hos forskjellige leverandører og kjøper
hos den som gir best pris, (dvs den laveste prisen der kreditten er bra nok)
Her ser vi på ulike aspekter ved prisingen av et produkt; prisfastsetting, pris vs. image,
prisendringer, prisetablering for nye produkter i markedet.
Så, hvordan skal man finne frem til riktig pris?
Rent teoretisk er analyse av tilbud og etterspørsel etter det aktuelle produktet i markedet riktig vei å
gå. Figuren under illusterrer en tilbudskurve og en etterspørselskurve. Den beste prisen og
mengden som skal tilbys i markede finnes i skjæringspunktet mellom tilbudskurven og
etterspørselskurven. Dette erillustrert i figuren under.
Prising av produktene
Copyright © 2023 Allthegoodies.com
I den praktiske verden, spesielt for små og mellomstore virksomheter er en analyse av markedet
som gir riktige kurver ikke rett frem å få laget selv. Disse kan muligens fås tak i fra
bransjeorganisasjoner eller ved å kjøpe fra ulike konsulentselskaper, der det siste kan være
kostbart.
Det kan vurderes å gå enklere til verks:
•
Først kartlegges alle kostnadene ved å produsere produktet. Dette er gjort i
Produksjonsmodulen og kan hentes inn igjen herfra. Dette er elementer som råvarer, midler
som har gått med til research, produktutvikling eller forskning (FoU), indirekte faste kostnader
som maskiner, produksjonsutstyr og produksjonsfasiliterer, Indirekte variable kostnader som
strøm, varme, internett osv, arbeidstid som går med til å fremstille produktet, transport og
lagerhold og evt andre kostnader.
•
Bør tilslutt kunne regne seg frem til en produksjonskostnad per enhet pr nå (med store
variasjoner i råvare og strømpriser bør dette gjøres ganske ofte). Finner da frem til en
minimumspris (break-even pris) for produktet. Ved denne prisen hverken tjener eller taper man
penger.
•
Det neste som må gjøres er å kartlegge produkter som finnes i markedet allerede. Dette gjelder
både like produkter og de som likner. Ved å undersøke hva konkurrentene tar, får man en
pekepinn på pris. Med bakgrunn i dette har man etablert et prisområdet som ligger mellom
break-even pris og konkurrentenes pris. Den aktuelle prisen kan legges et sted her.
•
Men så er det flere ting å ta hensyn til:
o
Skal produktet selges i store volum eller som et lite nisjeprodukt med få eksemplarer?
o
Har produktets image noe å si for prisen?
o
Lokalisering, produseres eller selges produktet i dyre lokaler, må dette tas hensyn til i prisen?
o
Opereres det med de samme prisene for alle kunder/ kundegrupper eller varierer dette
(lojalitetsprogrammer osv)
o
Er det rom for å endre prisen underveis (for evt å møte konkurranse) eller ligger den fast?
o
Finnes det noen rabatt- eller kredittordninger (ved f.eks store kjøp, flere overnattinger osv)
o
Er det noen sesongsvingniger i produktenes pris
o
Hvordan er kundenes prissensitivitet? (er det noe kundene må ha og kjøper uansett eller noe
de lett kan droppe ved høyrer pris
o
Hvor følsomt er bedriftens resultat overfor prisendringer?
•
Tatt alt dette i betraktning, er det aktuelt å justere den tidligere anslåtte prisen? Image,
eksklusivitet, nisjeprodukt og/eller lokalisering av utsalg kan heve prisen. Store volumer,
omfattende rabattordninger og lojalitetsprogrammer krever at (snitt)prisen senkes. Ha alt dette i
bakhodet når endelig pris fastsettes.
TIL STRATEGISK AGENDA
For hvert produkt i porteføljen må det avklares om prisen er riktig eller om den må justeres.
Så må man se på samlet status for alle produktene og avklare produktenes prisfastsettelse
Bra på dette området.
Må følges opp. List opp og prioriter.
Mangler, må gjøres noe med straks. List opp og prioriter.
PRISFASTSETTING - NYE PRODUKTER
Når det gjelder introduksjon av nye produker er det mer å tenke på. Skal virksomheten introdusere
nye produkter eller tjenester i markedet må den prøve å tilfredsstille 3 mål:
•
Få produktet til å bli akseptert. Hvis ingen vil kjøpe produktet vil det forsvinne reskt ut av
markedet igjen.
•
Beholde markedsandel når konkurransen øker. Hvordan skal man møte eventuell konkurranse,
har man tenkt på motttiltak hvis konkurrenter kommer på markedet, kan man lansere bedre
versjoner.
•
Få fortjeneste på produktet. Nok en gang må vi tilbake til Bedriftsforutsetningen (V>P>K)
Det finnes ulike teorier for prisetablering av nye produkter:
Skumming
Formål: forsterke det
prestisjefylte imaget til
forretningen og gi et kvalitetspreg
over produktet, benyttes i
markeder med liten eller ingen
konkurranse
Gli ned etterspørselskurven
Kort-tids prisstrategi (antar at
konkurranse vil oppstå) - en
variasjon av skumming,
introdusere produktet til en høy
pris, deretter fører teknologiske
forbedringer til at selskapet kan
senke sine kostnader raskt (eks
PCer)
Markedspenetrering
Mål: rask tilgang til markedet, så
høyt salgsvolum så tidlig som
mulig, introdusere produktet til
en lav pris, passer i markeder
med stor konkurranse og mange
lignende produkter, tung
annonsering, rabatter (eks bleier,
vaskemiddel)
KARTLEGGING - PRISINGSTEKNIKKER
Scan QR koden med din mobil eller trykk på linken under for
å åpne kartleggingsverktøyet og fyll inn dette. Alle deltakere
fyller ut hver sin, slik at ulike oppfatninger kan kartlegges.
Bruk så dette arbeidet til å utarbeide strategisk agenda for
dette emnet.
Alle verktøy og analysemodeller i dette verktøyet er tilgjengelig for abonnementer av
denne tjenesten og kan lastes ned ved innlogging. For å tegne abonnement, trykk her for
mer informasjon.
Eller fyll inn skjemaet under - resultatene samles i en Microsoft Forms løsning som
nullstilles etter endt “runde” i Strategi360-rommet eller med aktuell kunde.
Denne avklaringen benyttes senere når strategisk agenda for hele Salgsmodulen utarbeides og senere benyttes i
virksomhetens helhetlige strategiprosess. Bruk kartleggingsverktøyet under.