Nettverk & klynger
NAVIGASJON
SOSIAL
KONTAKT e: info@sw.no
Copyright © 2023 Allthegoodies.com
En næringsklynge eller et cluster er en betegnelse på en samling av bedrifter innen samme næring som kan realisere stordriftsfordeler gjennom samarbeid, felles markedsføring og profilering. Samlet og individuell produktivitet kan derfor økes ved at bedrifter i klyngen bidrar til kostnadsbesparelser eller foretar investeringer som kommer andre i næringsklyngen til gode. Relevante spørsmål er: Er selskapet en del av et nettverk, som kan spiller på hverandre og generere oppdrag til hverandre? Finnes det et bestemt cluster man kan trekke veksler på? Hvordan skal man klare å identifisere, initiere og vedlikeholde nettverk? Hvordan identifisere og etablere nettverk: Kartlegge vare-, tjeneste- og betalingsstrømmer inn og ut av bedriften Delta på relevante arrangementer; seminarer, messer, konferanser Kartlegge ledende personells nettverk – kan forbindelser her benyttes? Identifisere kontrollerende aktører og kartlegge hvor avgjørende disse er for egne suksessmuligheter Klarlegge hvilke interesser de eksterne kontrollerende aktørene har Analysere forutsetninger og former for kontakt og samspill Vurdre om det er gjensidig attraktivitet Etablere og utvikle relasjoner og gjensidig tillit. Hvilke andre aktører er aktuelle og verdifulle for selskapet? Hvilke aktører kontrollerer noe av interesse for eget anliggende? Hvem kan vi samarbeide med? Klynge medlemsskap Det finnes en rekke potensielle klynger å være medlem av. I Norge finnes en rekke såkalte NCE- klynger (Norwegian Center of Expertise) men også en rekke andre alternativer. Er virksomheten medlem av en klynge er det samtidig viktig å evaluere denne regelmessig Har vi nytten av vårt medlemsskap i klyngen? Har klyngen gitt virksomheten flere oppdrag og økt inntjening Koster det mer enn det smaker å være med, eller gir det god valuta for medlemsavgiften?
TIL STRATEGISK AGENDA Har virksomheten identifisert og etablert nettverk i tilstrekkelig grad. Er den en del av en klynge som kan dras nytte av eller er dette bare unødvendige kostnader
Bra på dette området.
Må følges opp. List opp og prioriter.
Mangler, må gjøres noe med straks. List opp og prioriter..
Denne avklaringen benyttes senere når strategisk agenda for hele Organisering, Kompetanse modulen utarbeides og senere benyttes i virksomhetens helhetlige strategiprosess
MER OM KLYNGER (TEORI)
KARTLEGGING - NETTVERK OG KLYNGER Scan QR koden med din mobil eller trykk på linken under for å åpne kartleggingsverktøyet og fyll inn dette. Alle deltakere fyller ut hver sin, slik at ulike oppfatninger kan kartlegges. Bruk så dette arbeidet til å utarbeide strategisk agenda for dette emnet.
Alle verktøy og analysemodeller i dette verktøyet er tilgjengelig for abonnementer av denne tjenesten og kan lastes ned ved innlogging. For å tegne abonnement, trykk her for mer informasjon.
Eller fyll inn skjemaet under - resultatene samles i en Microsoft Forms løsning som nullstilles etter endt “runde” i Strategi360-rommet eller med aktuell kunde.