Vektøyets hovedmeny består av ti moduler (8 pluss to i sentrum). Hver modul inneholder en rekke tema som igjen inneholder relevant teori og aktuelle sjekklister. Sjekklistene belyser alle sider vi mener bør kartlegges i en helhetlig analyse av selskapet.Ved første gangs bruk, anbefales følgende gjennomgang: 1.Plasser deg selv i sentrum av modellen og se 360 grader rundt deg. Start så med “Oppdrag, grunnleggende ide” og det andre som ligger inne under Presentasjon av selskapet i toppen av modellen.2.Er dette en eksisterende virksomhet, bør det foreligge et Strategisk program. Gå da så gjennom hovedtema Strategi og fordel dagens strategi inn i de ulike deltema. Er det en oppstartsvirksomhet er de viktigste strategiske hovedtrekkene allerede klarlagt under “Oppdrag, grunnleggende ide” under punkt 1 over.3.Gjennomfør så en analyse av økonomi, marked/konkurranse og egen kompetanse og organisering.4.Kartlegg så selskapets primæraktiviteter; produksjon, markedsføring og salg.5.Med bakgrunn i den kunnskap som så er opparbeidet, gjennomføres den strategiske analysen av selskapet.6.I lys av denne gjennomgangen går man så tilbake til Strategi og ser om det er noe her som må endres og rettes opp. Er det oppdaget noe som ikke samsvarer med dagens strategi.7.Gjennomgangen munner ut i selskapets Strategiske Program.8.Som benyttes til å utarbeide konkrete handlingsplaner9.og gjennomføre strategien.Klikk på hver av modulene for å få frem de tema som inngår.