Det er lett å “brenne seg” hvis man planlegger å utvide til nye markeder, uten å gjøre et grundig
forarbeid først.
Et godt eksempel er den tyske matkjeden Lidls forsøk på å etablere seg i Norge. De rullet ut et stort
nummer av butikker, investerte store summer i å bygge mange av disse samt store lagerhaller uten
at de hadde gjort seg godt nok kjent med det norske markedet på forhånd. Etter et par års drift
valgte kjeden å legge ned i Norge. Analyser i ettertid harvist at de undervurderte nordmenns lojalitet
til “merkevarer” i dagligvarebransjen. Ukjente merker som skulle erstatte Toro, Nora, Freia, Gilde,
Stabbures osv. slo dårlig an. Siden kundene ikke fant det de var vant med, sluttet de å handle hos
Lidl.
For å gjøre grunnarbeidet riktig, søk svar på og avklar følgende spørsmål:
•
Skal selskapets produkter og tjenester i fremtiden kun selges der de er nå, eller skal markedet
utvides; regionalt, nasjonalt, internasjonalt, globalt.
•
Hvor unikt er produktet, hvordan er etterspørselen andre steder…
•
Hvor mye kapital trenger man for å gå til nye markeder
•
Hvor store er sjansene for å lykkes? Har man analysert markedet?
•
Hvordan er likheten til det eksisterende markedet?
o
Skiller kundegruppene seg mye fra de eksisterende?
o
Hvordan er rammebetingelsene i de nye markedene i forhold til de eksisterende (det er
lettere å selge regntøy i Bergen enn i Grimstad (som er Norges mest solrike sted))
•
Hvordan skal man tilnærme seg nye markeder, er det utarbeidet en prioriteringsplan? Hvor skal
produktet introduseres først?
•
Ruller man produktet ut i full bredde, eller tester man en liten del av markedet først?
•
Hvordan sprer man informasjon om produktet for å skape etterspørsel, benyttes sosiale medier
som Instagram, Facebook og YouTube til å teste interessen?
Nye markeder
Copyright © 2022 Allthegoodies.com
TIL STRATEGISK AGENDA
Hvis virksomheten vurderer å etablere seg i nye markeder, er det gjennomført en grundig
analyse av og kartlegging av potensielle nye markeder på forhånd?
Bra på dette området.
Må følges opp. List opp og prioriter.
Mangler, må gjøres noe med straks. List opp og prioriter..
Denne avklaringen benyttes senere når strategisk agenda for hele Marked og Konkurranse
modulen utarbeides og senere benyttes i virksomhetens helhetlige strategiprosess
KARTLEGGING - NYE MARKEDER
Last ned kartleggingsverktøyet og fyll inn dette. Bruk så dette arbeidet til å utarbeide
strategisk agenda for dette emnet, se boksen under
Alle verktøy og analysemodeller i dette verktøyet er tilgjengelig for abonnementer av denne tjenesten
og kan lastes ned ved innlogging. For å tegne abonnement, trykk her for mer informasjon.
Åpne verktøy