Det er lett å “brenne seg” hvis man planlegger å utvide til nye markeder, uten å gjøre et grundig forarbeid først. Et godt eksempel er den tyske matkjeden Lidls forsøk på å etablere seg i Norge. De rullet ut et stort nummer av butikker, investerte store summer i å bygge mange av disse samt store lagerhaller uten at de hadde gjort seg godt nok kjent med det norske markedet på forhånd. Etter et par års drift valgte kjeden å legge ned i Norge. Analyser i ettertid harvist at de undervurderte nordmenns lojalitet til “merkevarer” i dagligvarebransjen. Ukjente merker som skulle erstatte Toro, Nora, Freia, Gilde, Stabbures osv. slo dårlig an. Siden kundene ikke fant det de var vant med, sluttet de å handle hos Lidl. For å gjøre grunnarbeidet riktig, søk svar på og avklar følgende spørsmål: Skal selskapets produkter og tjenester i fremtiden kun selges der de er nå, eller skal markedet utvides; regionalt, nasjonalt, internasjonalt, globalt. Hvor unikt er produktet, hvordan er etterspørselen andre steder… Hvor mye kapital trenger man for å gå til nye markeder Hvor store er sjansene for å lykkes? Har man analysert markedet? Hvordan er likheten til det eksisterende markedet? o Skiller kundegruppene seg mye fra de eksisterende? o Hvordan er rammebetingelsene i de nye markedene i forhold til de eksisterende (det er lettere å selge regntøy i Bergen enn i Grimstad (som er Norges mest solrike sted)) Hvordan skal man tilnærme seg nye markeder, er det utarbeidet en prioriteringsplan? Hvor skal produktet introduseres først? Ruller man produktet ut i full bredde, eller tester man en liten del av markedet først? Hvordan sprer man informasjon om produktet for å skape etterspørsel, benyttes sosiale medier som Instagram, Facebook og YouTube til å teste interessen?
Nye markeder
NAVIGASJON
SOSIAL
KONTAKT e: info@sw.no
Copyright © 2022 Allthegoodies.com
TIL STRATEGISK AGENDA Hvis virksomheten vurderer å etablere seg i nye markeder, er det gjennomført en grundig analyse av og kartlegging av potensielle nye markeder på forhånd?
Bra på dette området.
Må følges opp. List opp og prioriter.
Mangler, må gjøres noe med straks. List opp og prioriter..
Denne avklaringen benyttes senere når strategisk agenda for hele Marked og Konkurranse modulen utarbeides og senere benyttes i virksomhetens helhetlige strategiprosess
KARTLEGGING - NYE MARKEDER Last ned kartleggingsverktøyet og fyll inn dette. Bruk så dette arbeidet til å utarbeide strategisk agenda for dette emnet, se boksen under
Alle verktøy og analysemodeller i dette verktøyet er tilgjengelig for abonnementer av denne tjenesten og kan lastes ned ved innlogging. For å tegne abonnement, trykk her for mer informasjon.
Åpne verktøy
MARKED OG KONKURRANSE | NYE MARKEDER