En markedsanalyse er å hente inn informasjon om et bestemt marked for deretter beslutte hva som
er en realistisk målsetting for salg av virksomhetens produkter eller tjenester. Ved å analysere disse
dataene utarbeides en Markedsplan (ref hovedtema Markedsføring, kommunikasjon) som
inneholder bedriftens fremgangsmåter for å nå målet.
Definering av målmarkedet er en av hovedhensiktene med en markedsanalyse. En effektiv
markedsplan avhenger av en klar og konsis definisjon av bedriftens målgruppe og kunder. Før man
kan definere målmarkedet, bør man ha oversikt over hvor konkurransekraftig bedriften er. (ref
tema Egne konkurransefortrinn som akkurat er gjennomgått).
Når bedriftens konkurransefortrinn er analysert og kartlagt, må man se på hvem som er de viktigste
kundene. I hvilke markeder vil bedriftens produkter selge best. Hvor kan man få best resultater?
Markedsanalyse
Copyright © 2022 Allthegoodies.com
Gjennomføring av en markedsanalyse
Målet med markedsanalysen er å redusere risikoen forbundet med å ta forretningsmessige
avgjørelser. Den skal erstatte antagelser og misinformasjon med fakta. Markedsanalysen er en fire
stegs prosess.
1.
Definere problemet
2.
Samle inn data
3.
Analysere og tolke innsamlede data
4.
Trekke konklusjoner
Plasserer disse inn i følgende tabell:
MANGEL PÅ MARKEDSANALYSE
Mange bedrifter lar vær å gjennomføre en
markedsundersøkelse. De vanligste
unnskyldningene for dette er at de har for dårlig
tid, det finnes ikke nok kunnskap i bedriften til å
gjennomføre en analyse, det er for dyrt eller
resultatene som oppnås er upraktiske og ikke
kan brukes.
Resultatet av slike holdninger er at man ender
opp med en feiltilpassende markedsstrategier.
Dette kan føre til at man for eksempel ender opp
med en dårlig lokalisering, har bygget opp et galt
produktsortiment, opererer med feile priser osv.
Beskriv det aktuelle markedet så konkret som
mulig:
•
Hvem er kundene?
o
Hvilke kundegrupper skal selskapet
selge til?
o
Hva kjennetegner dem?
o
Hva er deres kjøpsvaner,
o
Hvor ofte kjøper de,
o
Hvor mye kjøper de,
o
Betalingsevne etc.?
•
Hva legger kundene vekt på ved kjøp av denne
type produkt/tjeneste (kjøpskriterier
geografisk beliggenhet etc.)?
•
Hvordan vurderes utviklingen i dette
markedet?
•
Er det foretatt noen markedsundersøkelse?
Legg evt. ved en beskrivelse og resultatene.
Markedsanalysen er lagt inn her og ikke under Markedsføring og kommunikasjon.
Den fungerer på samme linje som Konkurranseanalysen. Markedsanalysen hentes
så inn igjen under Markedsføring og kommunikasjon og benyttes som grunnlag for
utarbeidelse av en markedsplan. For mer om dette, følg linken til Markedsplan.
Som nevnt over, gir markedsanalysen en definisjon av virksomhetens målmarked(er).
Markedsanalysen hentes så inn igjen under Markedsføring og kommunikasjon og benyttes som
grunnlag for utarbeidelse av en markedsplan. For mer om dette, følg linken til Markedsplan.
TIL STRATEGISK AGENDA
Har virksomheten gjennomført en markedsanalyse som gir en god definisjon av
målmarkedet og en kartlegging av de aktuelle kundene som finnes her og deres kjennetegn?
Bra på dette området.
Må følges opp. List opp og prioriter.
Mangler, må gjøres noe med straks. List opp og prioriter..
KARTLEGGING - OVERSIKT OVER MARKEDET
Scan QR koden med din mobil eller trykk på linken under for
å åpne kartleggingsverktøyet og fyll inn dette. Alle deltakere
fyller ut hver sin, slik at ulike oppfatninger kan kartlegges.
Bruk så dette arbeidet til å utarbeide strategisk agenda for
dette emnet.
Alle verktøy og analysemodeller i dette verktøyet er tilgjengelig for abonnementer av
denne tjenesten og kan lastes ned ved innlogging. For å tegne abonnement, trykk her for
mer informasjon.
Eller fyll inn skjemaet under - resultatene samles i en Microsoft Forms løsning som
nullstilles etter endt “runde” i Strategi360-rommet eller med aktuell kunde.
Denne avklaringen benyttes senere når strategisk agenda for hele Marked og Konkurranse modulen utarbeides og
senere benyttes i virksomhetens helhetlige strategiprosess. Bruk kartleggingsverktøyet under.