En markedsanalyse er å hente inn informasjon om et bestemt marked for deretter beslutte hva som er en realistisk målsetting for salg av virksomhetens produkter eller tjenester. Ved å analysere disse dataene utarbeides en Markedsplan (ref hovedtema Markedsføring, kommunikasjon) som inneholder bedriftens fremgangsmåter for å nå målet. Definering av målmarkedet er en av hovedhensiktene med en markedsanalyse. En effektiv markedsplan avhenger av en klar og konsis definisjon av bedriftens målgruppe og kunder. Før man kan definere målmarkedet, bør man ha oversikt over hvor konkurransekraftig bedriften er. (ref tema Egne konkurransefortrinn som akkurat er gjennomgått). Når bedriftens konkurransefortrinn er analysert og kartlagt, må man se på hvem som er de viktigste kundene. I hvilke markeder vil bedriftens produkter selge best. Hvor kan man få best resultater?
Markedsanalyse
NAVIGASJON
SOSIAL
KONTAKT e: info@sw.no
Copyright © 2022 Allthegoodies.com
Gjennomføring av en markedsanalyse Målet med markedsanalysen er å redusere risikoen forbundet med å ta forretningsmessige avgjørelser. Den skal erstatte antagelser og misinformasjon med fakta. Markedsanalysen er en fire stegs prosess. 1. Definere problemet 2. Samle inn data 3. Analysere og tolke innsamlede data 4. Trekke konklusjoner Plasserer disse inn i følgende tabell:
MANGEL PÅ MARKEDSANALYSE
Mange bedrifter lar vær å gjennomføre en markedsundersøkelse. De vanligste unnskyldningene for dette er at de har for dårlig tid, det finnes ikke nok kunnskap i bedriften til å gjennomføre en analyse, det er for dyrt eller resultatene som oppnås er upraktiske og ikke kan brukes. Resultatet av slike holdninger er at man ender opp med en feiltilpassende markedsstrategier. Dette kan føre til at man for eksempel ender opp med en dårlig lokalisering, har bygget opp et galt produktsortiment, opererer med feile priser osv.
Beskriv det aktuelle markedet så konkret som mulig: Hvem er kundene? o Hvilke kundegrupper skal selskapet selge til? o Hva kjennetegner dem? o Hva er deres kjøpsvaner, o Hvor ofte kjøper de, o Hvor mye kjøper de, o Betalingsevne etc.? Hva legger kundene vekt på ved kjøp av denne type produkt/tjeneste (kjøpskriterier geografisk beliggenhet etc.)? Hvordan vurderes utviklingen i dette markedet? Er det foretatt noen markedsundersøkelse? Legg evt. ved en beskrivelse og resultatene.
Markedsanalysen er lagt inn her og ikke under Markedsføring og kommunikasjon. Den fungerer på samme linje som Konkurranseanalysen. Markedsanalysen hentes så inn igjen under Markedsføring og kommunikasjon og benyttes som grunnlag for utarbeidelse av en markedsplan. For mer om dette, følg linken til Markedsplan.
Dette er det viktigste steget i prosessen. Problemet må defineres klart og konsist. En vanlig feil er å forveksle et symptom med det virkelige problemet.  Eksempel: Synkende salg er et symptom. Problemet er å liste opp alt som kan ha ført til det synkende salget og ordne opp. •	Geografiske data (Hvor finnes kundene ? Geografisk område ?) •	Demografiske data (Karakteristika av kundene,  f.eks kjønn, alder, utdanning, inntekt) •	Atferdsmessige data (kjøpsatferd, kundenes verdier, er de åpne for nye produkter?)  Det finnes både eksterne og interne kilder for datainnsamling.  Internt kan man se på salgsoversikter, mailinglister og kunde-korrespondanse, klager, lageroversikter (hva er det mye av på lager, hva forsvinner raskest fra lageret). Man kan også abonnere på tidsskrifter og bransjejournaler, hente informasjon fra Internet eller lese offentlige dokumenter. Videre kan man snakke med leverandører og få deres oppfatning av aktuelle trender, opprette interne rådgivningspaneler, lære opp ansatte til å bli gode lyttere og bruke dem til å fange opp trender og signaler, snakke med mennesker som ikke er kunder, opprette forslagskasser (både internt i bedriften og på dens hjemmeside på nettet).   Eksterne kilder kan være personlige intervjuer (dyrt, men fleksibelt og fruktbart), telefonintervjuer (rask, moderate kostnader, omfattende, mindre personlige), spørreskjema (lave kostnader, men lang responstid) eller fokusgrupper (f.eks grupper på 7-10 personer som har en fritt-flytende samtale, med en leder/moderator som fanger opp resultatene) Det er viktig å knytte meninger til de innsamlede data. Det finnes ingen faste regler for tolkning, man må basere seg på egen bedømmelsesevne og sunn fornuft.   Konklusjonene er ofte innlysende etter at et datamateriale er analysert og tolket.  1. Definere problemet 2. Samle inn data 3. Analysere og tolke innsamlede data 4. Trekke konklusjoner
Som nevnt over, gir markedsanalysen en definisjon av virksomhetens målmarked(er). Markedsanalysen hentes så inn igjen under Markedsføring og kommunikasjon og benyttes som grunnlag for utarbeidelse av en markedsplan. For mer om dette, følg linken til Markedsplan.
TIL STRATEGISK AGENDA Har virksomheten gjennomført en markedsanalyse som gir en god definisjon av målmarkedet og en kartlegging av de aktuelle kundene som finnes her og deres kjennetegn?
Bra på dette området.
Må følges opp. List opp og prioriter.
Mangler, må gjøres noe med straks. List opp og prioriter..
KARTLEGGING - OVERSIKT OVER MARKEDET Scan QR koden med din mobil eller trykk på linken under for å åpne kartleggingsverktøyet og fyll inn dette. Alle deltakere fyller ut hver sin, slik at ulike oppfatninger kan kartlegges. Bruk så dette arbeidet til å utarbeide strategisk agenda for dette emnet.
Alle verktøy og analysemodeller i dette verktøyet er tilgjengelig for abonnementer av denne tjenesten og kan lastes ned ved innlogging. For å tegne abonnement, trykk her for mer informasjon.
Eller fyll inn skjemaet under - resultatene samles i en Microsoft Forms løsning som nullstilles etter endt “runde” i Strategi360-rommet eller med aktuell kunde.
Denne avklaringen benyttes senere når strategisk agenda for hele Marked og Konkurranse modulen utarbeides og senere benyttes i virksomhetens helhetlige strategiprosess. Bruk kartleggingsverktøyet under.
MARKED OG KONKURRANSE | MARKEDSANALYSE