Bedriftens oppdrag og formål kan uttrykkes i dens visjon, forretningsidé og strategiske kjerne. Dette er noe av det første og siste man må gå gjennom. Det første fordi det er grunnlaget for hele virksomheten og grunnen til at man startet den. Det er også noe av det som etterspørres av alle virksomheten etter hvert må forholde seg til, som investorer og banker. Det siste fordi disse tre punktene krever mye tankevirksomhet og at man etter en grundig gjennomgang har en klar oppfatning av hva virksomheten holder på med. Selve gjennomgangen av disse, hvor de broderes ut, gjøres under modulen Strategi. Konklusjonene hentes fra Strategimodulen og presenteres i korthet som illustrert i figuren under. De skal i denne omgang presenteres meget kort. I en presentasjon av selskapet bør alt dette passe inn på en side; Visjonen: en til to linjer, Forretningsideen: 4-5 linjer, Selskapets kjerne; Egen kompetanse, unike produkter, aktuelle markeder: 2-3 linjer på hver..
Virksomhetens oppdrag og grunnleggende ide
NAVIGASJON
SOSIAL
KONTAKT e: info@sw.no
Copyright © 2022 Allthegoodies.com
Visjonen er en idealisert, uoppnåelig målsetting som berører alle som har noe med bedriften å gjøre; ansatte, eiere, kunder, samfunnet... Den skal fortelle en organisasjon hva den arbeider med og strever mot og legitimere dens virksomhet. Visjonen skal være så verdsatt at den skaper sterk motivasjon i bedriften. Det er viktig at visjonen kan beskrives/ forklares klart og tydelig for andre. Den beste måten å gjøre dette på er å lage en skriftlig forretningsidé
Virksomhetens visjon
Forretningside
Virksomhetens kjerne
Forretningsideen utledes fra visjonen og skal gi svar på hva bedriften holder på med. Den skal danne en bakgrunn for å designe jobber, etablere egen organisasjonsstruktur og lage konkurransestrategi - og skal gi svar på en del nøkkelspørsmål mhp. kunder, produkter og bedriften selv: Hvilket produkt(er) eller hva slags tjeneste(r) produserer og leverer virksomheten? Hva er virksomhetenhovedprodukter/tjenester? som dekker hva slags og hvilke tydelig formulerte behov hos brukerne? med basis i hva slags kunnskap, kompetanse, ressurser og fremgangsmåter? Hvem er virksomheten kunder, karakteristikk? Hva kan virksomheten gjøre for kundene og bedre tilfredsstille deres behov? Hva (av det vi gjør) skaper verdi for kunden? Beskrivelse av egen kompetanse Hvorfor selges/tilbys produktene? I hvilke markeder ønsker vi å konkurrere i (geografiske) Hva vil skje med disse markedene i fremtiden? Hva står virkshometen for - grunnleggende verdier? Hva slags image ønskes utad? I kartleggingen og analysen som vi nå tar fatt på vil vi ofte vende tilbake til disse spørsmålene. Hvor står bedriften, hvor går bedriften - i sitt kontinuerlige arbeid med å realisere og videreutvikle sin forretningsidé?
Virksomhetens kjerne er det den kan best. Den beskriver hovednerve, drivkraft og markedsposisjon. Den finnes ved å klargjøre: Spesiell kompetanse, kunnskaps- base: Hva er virksomhetens spesielle kompetanse. Hva er vi flinkest til? Hva av det vi gjør skaper verdi for kundene Unike produkter eller tjenester: Hva kan vi tilby kundene. Hvordan kan vi bedre tilfredsstille kundenes behov. Hvorfor skal kundene velge våre tjenester og produkter. Målmarkeder virksomheten opererer i: Hvor skal vi operere Hvem er kundene - skriv en karakteristikk. Hvem er de viktigste, hvem andre?
PRESENTASJON AV VIRKSOMHETEN | OPPDRAGET